Mindfulness

OPRINDELSE

Mindfulness-praksis er blevet internationalt populært i det sidste årti, men dets rødder når 2.500 år tilbage i fortiden.

Mens denne praksis har taget forskellige former gennem årtusinder, er formålet forblevet konstant: at afslutte lidelse. Den aktuelle bølge af mindfulness-behandlinger, mindfulness-coachinger, mindfulness-øvelser osv. Skyldes mest et stressreduktionsprogram, der blev udviklet i slutningen af 1970'erne af Dr. Jon Kabat-Zinn, professor i medicin-emeritus ved universitetet af Massachusetts.

SKABERE

Jon Kabat-Zinn.

Tilbage i 1979 introducerede han det som i dag er blevet til Mindfulness-baseret stress reduktion (MBSR)
Læs mere

Historien om Mindfulness

En historie om Mindfulness fra Øst til Vest og Religion til Videnskab
Læs mere

FORMÅL

Mindfulness styrker den del af hjernen, der har betydning for vores orienteringsevne og hukommelse og forskning viser, at personer, der dyrker mindfulness jævnligt, udviser mere glæde, energi og større performance.

Mindfulness er mentaltræning, der kan læres af alle og ganske få minutter om dagen, kan gøre en meget stor og positiv forskel!

MÅDER AT ANVENDE

  1. Sid ned.
    Find et sted at sidde der føles rolig og stille for dig.
  2. Indstil en tidsbegrænsning.
    Hvis du lige er begyndt, kan det hjælpe dig med at vælge en kort tid, f.eks. 5 eller 10 minutter.
  3. Bemærk din krop.
    Du kan sidde i en stol med fødderne på gulvet, du kan sidde løst på tværs med ben, i lotusstilling, du kan knæle - alle er i orden. Bare sørg for at være stabil og i en position, som du kan blive i et stykke tid.
  4. Føl din ånde.
    Følg fornemmelsen af dit åndedrag, når det går ud og når det går ind.
  5. Bemærk, når dit sind er vandret.
    Uundgåeligt vil din opmærksomhed efterlade følelserne af ånden og vandre til andre steder. Når du kommer rundt og bemærker dette - på få sekunder, et minut, fem minutter - skal du bare vende opmærksomheden tilbage til ånden.
  6. Vær venlig mod dit vandrende sind.
    Døm ikke dig selv eller besat over indholdet af de tanker, du finder dig fortabt i. Bare kom tilbage.

Behandlere med Mindfulness

Merete Norup

Jeg arbejder respektfuldt og fordomsfrit med udgangspunkt i lige præcis din situation. Jeg lytter og guider, men giver også de nødvendige kærlige og velmente puf, der skal til for at du flytter dig i den rigtige retning. Jeg både støtter og udfordrer.

Skriv til os

Hvis der er en ting vi gør en stor dyd af, så  er det at lytte og sætte os i jeres sted for at hjælpe jer bedst muligt.
Går du med noget eller bare vil høre hvad vi kan, så skriv til os, så finder vi den bedste hjælp.
Find en af vores behandlere og kontakt os direkte på vores mail, 
så vender vi tilbage hurtigst muligt.
star-halfenvelopebookusersthumbs-up linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram